3D návrhové programy pro veřejnost i profesionály
Náhledové knihovny, povelové menu
Základní popis

Položka

Program trueSpace5 je pravděpodobně jediným 3D grafickým programem, ve kterém jsou plně
využívány náhledové obrázkové knihovny místo běžných oken se seznamy souborů. Uživatel má k
dispozici veškeré potřebné položky ke své práci ve formě náhledových knihoven. Jedná se o scény,
objekty, materiály, projekty, konfigurace a další. Všechny knihovny mají stejné panely i ovládání.
Náhledové knihovny jsou vlastně vizuální reprezentací souborů uložených na pevném disku Vašeho
počítače a proto se nemusíte obávat práce se soubory systému Windows. Kdykoliv potřebujete
nahrát scénu nebo objekt, máte k dispozici vizuální metodu mnohem rychlejší a méně chybovou než
běžná práce s pojmenovanými soubory na disku. Každé knihovně a každé položce knihovny přísluší
určitý soubor na pevném disku. Při vytvoření nové knihovny se vytvoří nová složka na disku ve
složce \Library. Jakmile se přidá další položka do knihovny, dojde k doplnění souboru do příslušné
složky na pevném disku. Takto fungují všechny knihovny, které může uživatel sám vytvářet.
Některé knihovny se udržují automaticky a jsou nedílnou součástí programu trueSpace5.
Položky knihoven mohou být využívána více projekty. Stačí položku knihovny nahrát jako soubor
přes povelové menu a přídat do knihovny aktuálního projektu.
Náhledová knihovna je tvořena panelem, ve kterém jsou malé obrázky jednotlivých položek
knihovny. Pod každým obrázkem může být příslušné jméno. Horní lišta panelu slouží pro posun
panelu s knihovnou na požadovanou pozici v pracovním okně a obsahuje standardní tlačítko pro
uzavření knihovny jako běžné panely systému Windows.
V horní liště panelu jsou ještě další dva ovládací prvky. Pomocí dvou malých šipek se nastavuje
velikost obrázků položek knihovny. Druhým ovládacím prvkem ve tvaru písmene T se volí
zobrazení jmen položek pod obrázky.
Výběr položky knihovny se provede klepnutím na obrázek nebo přetažením na požadovanou pozici.
Používá se levé tlačítko myš.
V knihovně objektů se klepnutím doplní vybraný objekt na pozici, ve které byl před doplněním do
knihovny. V knihovně základních objektů se klepnutím doplní vybraný objekt vždy do středu
pracovního prostoru, takže doplněný objekt má nulové souřadnice.
Při posunu kurzoru do panelu knihovny a krátkém stisknutí pravého tlačítka myši se na pozici
kurzoru objeví jednoduché povelové menu, ve kterém si uživatel volí myší nebo pomocí kláves pro
posun kurzoru povel pro další práci s položkou nebo s knihovnou. Povelové menu má dvě varianty.
První varianta obsahuje více povelů a objeví se tehdy, jestliže uživatel při stisku pravého tlačítka
měl kurzor myši na obrázku položky. Druhá varianta obsahuje méně povelů a objeví se tehdy,
jestliže uživatel při stisku pravého tlačítka měl kurzor v panelu knihoven mimo obrázek položky.
Povelové menu je rozděleno na dvě části. V horní části označené Položka jsou povely týkající se
položek knihovny. Ve spodní části označené Knihovna jsou povely týkající se knihoven.
Vložit
Povel slouží k přidání aktivní položky scény do knihovny. Po aktivaci povelu se do plochy panelu
doplní obrázek příslušné položky. Jestliže před zadáním povelu nebyla vybrána v knihovně žádná
položka, doplní se nová položka jako poslední. Jestliže před zadáním povelu byla vybrána v
knihovně položka, doplní se nová položka za vybranou položku, takže si uživatel může volit pořadí
položek v knihovně.
Při doplňování do knihovny objektů se jako jména objektů doplní jména objektů ve scéně, která
jsou v informačním panelu aktivního objektu.
Přejmenovat
Povel slouží ke změně jména položky. Změní se jméno souboru, ve kterém je položka uložena na
pevném disku. U objektů se nezmění jméno objektu z informačního panelu.
Nahradit
Povel funguje pouze při vybrané položce knihovny objektů. Provede se nahrazení položky knihovny
aktivním objektem scény při zachování jména. Soubor s původním objektem na pevném disku bude
přepsán novým souborem s kopií aktivního objektu.
Vymazat
Povel slouží k vymazání obrázku vybrané položky z panelu knihovny i z pevného disku.

Nová
Povel slouží pro vytvoření nové prázdné knihovny daného druhu. Ve složce \Library pevného disku
se vytvoří nová složka se jménem "New0". Toto jméno knihovny je možno později změnit.
Přejmenovat
Povel slouží ke změně jména aktuální knihovny. Současně dojde ke změně jména příslušné složky
na pevném disku.
Nahrát
Povel slouží k otevření panelu se seznamem knihoven daného druhu. Výběr a nahrání knihovny se
provede běžným způsobem.”
Uložit
Povel slouží k záznamu knihovny na pevný disk s možností změnit jméno knihovny.
Importovat
Povel slouží k importu položek z jedné knihovny do druhé.
Knihovna

Knihovna projektů
Ve skutečném životě často pracujete na určitých projektech. Projekty programu trueSpace5 jsou
velmi podobné skutečným projektům ve Vaší práci. Skládají se z konfigurace pracovního
uživatelského prostředí, několika použitých knihoven a aktuální scény, na které se právě pracuje. Po
ukončení programu a při jeho novém spuštění naleznete svůj projekt ve stejném stavu jako při
ukončení programu.
Když začnete nový projekt, máte možnost importovat základní systémové knihovny i knihovny z
jiných projektů. Při importu knihovny do aktuálního projektu se knihovna kopíruje do nového
projektu. Zabere se sice více místa na pevném disku, ale zjednodušuje se údržba souborů projektů.
Během práce je velice výhodné vytvářet nové knihovny a doplňovat do nich objekty, materiály
případně další položky přímo z aktuální scény. Uživatel se nemusí starat o jména knihoven, neboť
se v rámci aktuálního projektu vytvářejí automaticky. Při začátku práce na novém projektu program
trueSpace5 vytvoří novou složku se jménem, které zadává uživatel, ve složce \Projects a ukládá
všechny informace týkající se projektu do této složky. Standardně se do složky projektu kopírují i
všechny systémové knihovny, ale uživatel má možnost toto kopírování zrušit, aby se šetřil prostor
na pevném disku.
Program trueSpace5 pracuje stále se základním systémovým projektem, jestliže uživatele nezadá
vytvoření nového projetu. Informace systémové projektu jsou uloženy v souboru truespac.tsp, který
je ve složce, do které byl program trieSpace5.1 instalován.
Knihovna konfigurací
Knihovna konfigurací slouží k uložení konfigurací uživatelského prostředí. Jedná se o povelové
lišty, otevřené panely, otevřená pracovní okna a pracovní režim. Jedná se o velice užitečnou a
praktickou věc, neboť uživatel může pro různé projekty používat různé konfigurace a pomocí
knihovny konfigurací si je může velice rychle nahrát.
Knihovna scén
Dokončené nebo rozpracované scény může uživatel ukládat do náhledové knihovny. Jedná se o
velice přehledné uchování scén, neboť v knihovně jsou jednotlivé scény reprezentovány jako malé
obrázky plasticky zobrazených scén, jestliže byla scéna před doplněním do knihovny plasticky
zobrazena na displeji nebo je použit pracovní režim dynamického plastického zobrazení Direct 3D
nebo Open GL.
Knihovna objektů
Knihovna objektů slouží pro uložení objektů, z nich uživatel sestavuje scénu.
Základní objekty
Základní objekty jsou základní geometrická tělesa, která slouží jako základ pro vlastní tvorbu
objektů uživatelem. Na rozdíl od knihovny objektů, nelze do knihovny základních objektů
doplňovat žádné další objekty.
Doplňující objekty
Doplňující objekty jsou další objekty, které může uživatele doplňovat do scény. Jedná se o kamery,
světla, nástroje pro simulaci větru a deformační objekty.
Knihovna světelných efektů
Knihovna světelných objektů slouží pro uložení světelných efektů připravených uživatelem s
využitím všech možností tvorby světelných efektů programem trueSpace5.1. Při prvním spuštění
programu knihovna obsahuje několik demonstračních světelných efektů.
Barevné zobrazovací moduly
Barevné zobrazovací moduly slouží pro nastavení barevnosti materiálu objektů. Většinou se jedná o
procedurální moduly, kde se barevnost řeší podle výpočetních algoritmů. Pro většinu uživatelů jsou
nejdůležitější zobrazovací moduly pro nastavení základní barvy a pro nastavení textury podle
obrázku. Dále jsou užitečné zobrazovací moduly pro nastavení mramorového materiálu, cihlového
povrchu a dřeva.
Průhledné zobrazovací moduly
Průhledné zobrazovací moduly slouží pro nastavení průhlednosti materiálu objektů. Většinou se
jedná o procedurální moduly, kde se průhlednost řeší podle výpočetních algoritmů. Pro většinu
uživatelů jsou nejdůležitější zobrazovací moduly pro nastavení barevného fitru, obrázkového filtru
a skla.
Odrazové zobrazovací moduly
Odrazové zobrazovací moduly slouží pro nastavení odrazivosti materiálu objektů. Většinou se jedná
o procedurální moduly, kde se odrazivost řeší podle výpočetních algoritmů. Pro většinu uživatelů
jsou nejdůležitější zobrazovací moduly pro universální lesklý povrch a pro zrcadlový povrch.
Plastické zobrazovací moduly
Plastické zobrazovací moduly slouží pro nastavení plastičnosti materiálu objektů. Většinou se jedná
o procedurální moduly, kde plastičnost řeší podle výpočetních algoritmů. Pro většinu uživatelů je
nejdůležitější zobrazovací modul pro plastický povrch podle obrázku..
Knihovna materiálů
Knihovna materiálů slouží pro uložení materiálů, které uživatel potřebuje při své práci nebo které si
v průběhu své práce sám vytváří. Knihovny materiálů již byly v dřívějších verzích programu
trueSpace (soubory typu .MLB). Tyto soubory je možno do knihovny materiálu programu
trueSpace5 importovat.
Knihovna světel
Knihovna světel slouží pro uložení všech světel aktuální scény. Uložená světla, která reprezentují
výsledné osvětlení scény mohou být použita i v jiných scénách.
Knihovna kreslicích křivek
Knihovna kreslicích křivek slouží k uložení kreslicích křivek vytvářených uživatele během jeho
práce. Tyto křivky potom mohou být použity vícekrát.
Knihovna animačních křivek
Knihovna animačních křivek slouží k uložení animačních křivek vytvářených uživatelem během
jeho práce. Tyto křivky mohou být použity vícekrát pro animace a další operace s animačními
křivkami. Knihovna animačních křivek byla již v dřívějších verzích programu trueSpace. Tyto starší
knihovny animačních křivek je možno do knihovny animačních křivek programu trueSpace5.1
importovat.
Druhy knihoven
Přestože je většina povelů uživatele v programu trueSpace5.1 prováděna pomocí ikon povelů nebo
kláves s nastavenými povely, přesto je k dispozici i povelové menu se dvěmi sloupci povelů: Soubor
a Nápověda. Menu Soubor slouží pro práci se soubory a pro nastavení řady parametrů.
Velice užitečným povelem je povel pro nahrání knihovny do aktuálního projektu, kterým se šetří
místo na disku. Knihovna při tomto povelu není kopírována do aktuálního projektu.
Soubor: Nový: Scéna Povel slouží pro odstranění všech objektů ze scény a vytvoření prázdného
pracovního prostoru. Jestliže nebyla původní scéna uložena na disk, je o tom uživatel informován a
má možnost tuto scénu uložit na disk.
Soubor: Nový: Knihovna Povel slouží pro vytvoření nové prázdné knihovny. Nejdříve se objeví
seznam všech druhů knihoven a uživatel si vybere jednu knihovnu. Vytvoří se nová prázdná
knihovna a současně se doplní příslušná ikona do povelového sloupce knihoven na levé straně
displeje. Tuto ikonu je možno později odstranit.
Soubor: Nový: Projekt Povel slouží pro vytvoření nového projektu. Uživatel musí zadat jméno
projektu a potom se ve složce \Projects vytvoří složka se zadaným jménem, do které se budou
ukládat veškeré informace a data týkající se tohoto projektu.
Soubor: Nahrát: Scéna Povel slouží pro nahrání scény uložené na pevném disku do pracovního
prostoru. Scéna obsahuje všechny objekty, světla, animace a případně i další speciální objekty.
Nahráním scény se zruší aktuální scény. Jestliže není původní scéna uložena na disku, je o tom
uživatel informován a má možnost tuto scénu uložit na disk.
Soubor: Nahrát: Objekt Povel slouží pro nahrání objektu uloženého na pevném disku do aktuální
scény. Program trueSpace5 může nahrávat objekty v několika 3D formátech. Základní formát
objektů programu trueSpace5 je formát .COB, ale ostatní běžné 3D formáty se mohou také
importovat.
Soubor: Nahrát: Knihovna S knihovnami lze pracovat jako s jednotlivými soubory. Povel slouží pro
nahrání zvolené knihovny uživatelem a její přidání do aktuálního projektu.
Soubor: Uložit: Scéna Povel slouží pro záznam scény programu trueSpace5 do diskového souboru s
koncouvkou .SCN. Dále je možno scénu ukládat ve formátech programu iSpace (.ISS), ve formátu
VRML (.WRL) a ve formátu MetaStream (.MTS).
Soubor: Uložit: Objekt Povel slouží pro záznam aktivního objektu aktuální scény do diskového
souboru s koncovnou .COB. Dále je možno objekt ukládat v dalších běžných 3D formátech.
Soubor: Uložit: Knihovna Povel slouží pro uložení otevřené knihovny do vlastního diskového
souboru. Tyto knihovny potom mohou být přidány do ostatních projektů.
Soubor: Uložit jako: Scéna, Objekt nebo Knihovna Povel slouží pro uložení kopií scén, objektů
nebo knihoven s jinými jmény.
Soubor: Archív: Povel slouží pro uložení všech aktivních pracovních souborů aktuální scény do
vlastní složky ve složce \Default. Jedná se o pracovní postup, který zaručuje umístění všech
aktivních pracovních souborů aktuální scény na jednom místě.
Soubor: Poslední soubory: Povel slouží pro rychlý přístup k posledním souborů, se kterými se
pracovalo dříve.
Nastavení systému: Povel slouží pro otevření panelu nastavení systému.
Soubor: Nastavení zobrazení Povel slouží pro otevření panelu pro nastavení parametrů zobrazení
pracovního prostoru a objektů. Panel lze otevřít krátkým stisknutím pravého tlačítka myši na ikoně
povelu pro kreslení objektů.
Soubor: Ukončit Povel slouží pro ukončení programu trueSpace5. Současně se uloží aktuální
projekt a aktuální scéna na pevný disk.
Povelové menu a soubory

V druhém sloupci povelového menu jsou následující povely:
Nápověda: Popis Povel slouží pro otevření panelu s úvodními informacemi o programu trueSpace a
jeho verzi.
Nápověda: Nápověda Povel slouží pro otevření souboru nápovědy, který má stejnou strukturu a
stejný text jako uživatelský manuál.
Nápověda: Caligari na Webu Povelem se v případě připojení na Internet otevře webová stránka
firmy Caligari Corporation.
Nápověda: Okamžitá nápověda Povel slouží pro zapnutí nebo vypnutí zobrazení informací na
stavové řádce vedle povelového menu. Informacemi jsou krátké popisy povelů, panelů, ovládacích
prvků a názvů položek náhledových knihoven. V levé části stavové řádky jsou zobrazeny klávesy,
jestliže je u příslušného povelu nastavena klávesa pro spuštění povelu.
Nápověda: Popisy povelů Povel slouží pro zapnutí nebo vypnutí zobrazení krátkých informaci o
povelech nebo položkách náhledových knihoven na pozici kurzoru myši.

Při instalaci programu trueSpace5 v operačních systémech Windows Vista nebo Windows 7 nebývá někdy povelové menu Nápověda přístupné.
Nápověda
zpět na trueSpace5