Knihovna projektů
Ve skutečném životě často pracujete na určitých projektech. Projekty programu trueSpace5 jsou
velmi podobné skutečným projektům ve Vaší práci. Skládají se z konfigurace pracovního
uživatelského prostředí, několika použitých knihoven a aktuální scény, na které se právě pracuje. Po
ukončení programu a při jeho novém spuštění naleznete svůj projekt ve stejném stavu jako při
ukončení programu.
Když začnete nový projekt, máte možnost importovat základní systémové knihovny i knihovny z
jiných projektů. Při importu knihovny do aktuálního projektu se knihovna kopíruje do nového
projektu. Zabere se sice více místa na pevném disku, ale zjednodušuje se údržba souborů projektů.
Během práce je velice výhodné vytvářet nové knihovny a doplňovat do nich objekty, materiály
případně další položky přímo z aktuální scény. Uživatel se nemusí starat o jména knihoven, neboť
se v rámci aktuálního projektu vytvářejí automaticky. Při začátku práce na novém projektu program
trueSpace5 vytvoří novou složku se jménem, které zadává uživatel, ve složce \Projects a ukládá
všechny informace týkající se projektu do této složky. Standardně se do složky projektu kopírují i
všechny systémové knihovny, ale uživatel má možnost toto kopírování zrušit, aby se šetřil prostor
na pevném disku.
Program trueSpace5 pracuje stále se základním systémovým projektem, jestliže uživatele nezadá
vytvoření nového projetu. Informace systémové projektu jsou uloženy v souboru truespac.tsp, který
je ve složce, do které byl program trieSpace5.1 instalován.
Knihovna konfigurací
Knihovna konfigurací slouží k uložení konfigurací uživatelského prostředí. Jedná se o povelové
lišty, otevřené panely, otevřená pracovní okna a pracovní režim. Jedná se o velice užitečnou a
praktickou věc, neboť uživatel může pro různé projekty používat různé konfigurace a pomocí
knihovny konfigurací si je může velice rychle nahrát.
Knihovna scén
Dokončené nebo rozpracované scény může uživatel ukládat do náhledové knihovny. Jedná se o
velice přehledné uchování scén, neboť v knihovně jsou jednotlivé scény reprezentovány jako malé
obrázky plasticky zobrazených scén, jestliže byla scéna před doplněním do knihovny plasticky
zobrazena na displeji nebo je použit pracovní režim dynamického plastického zobrazení Direct 3D
nebo Open GL.
Knihovna objektů
Knihovna objektů slouží pro uložení objektů, z nich uživatel sestavuje scénu.
Základní objekty
Základní objekty jsou základní geometrická tělesa, která slouží jako základ pro vlastní tvorbu
objektů uživatelem. Na rozdíl od knihovny objektů, nelze do knihovny základních objektů
doplňovat žádné další objekty.
Doplňující objekty
Doplňující objekty jsou další objekty, které může uživatele doplňovat do scény. Jedná se o kamery,
světla, nástroje pro simulaci větru a deformační objekty.
Knihovna světelných efektů
Knihovna světelných objektů slouží pro uložení světelných efektů připravených uživatelem s
využitím všech možností tvorby světelných efektů programem trueSpace5.1. Při prvním spuštění
programu knihovna obsahuje několik demonstračních světelných efektů.
Barevné zobrazovací moduly
Barevné zobrazovací moduly slouží pro nastavení barevnosti materiálu objektů. Většinou se jedná o
procedurální moduly, kde se barevnost řeší podle výpočetních algoritmů. Pro většinu uživatelů jsou
nejdůležitější zobrazovací moduly pro nastavení základní barvy a pro nastavení textury podle
obrázku. Dále jsou užitečné zobrazovací moduly pro nastavení mramorového materiálu, cihlového
povrchu a dřeva.
Průhledné zobrazovací moduly
Průhledné zobrazovací moduly slouží pro nastavení průhlednosti materiálu objektů. Většinou se
jedná o procedurální moduly, kde se průhlednost řeší podle výpočetních algoritmů. Pro většinu
uživatelů jsou nejdůležitější zobrazovací moduly pro nastavení barevného fitru, obrázkového filtru
a skla.
Odrazové zobrazovací moduly
Odrazové zobrazovací moduly slouží pro nastavení odrazivosti materiálu objektů. Většinou se jedná
o procedurální moduly, kde se odrazivost řeší podle výpočetních algoritmů. Pro většinu uživatelů
jsou nejdůležitější zobrazovací moduly pro universální lesklý povrch a pro zrcadlový povrch.
Plastické zobrazovací moduly
Plastické zobrazovací moduly slouží pro nastavení plastičnosti materiálu objektů. Většinou se jedná
o procedurální moduly, kde plastičnost řeší podle výpočetních algoritmů. Pro většinu uživatelů je
nejdůležitější zobrazovací modul pro plastický povrch podle obrázku..
Knihovna materiálů
Knihovna materiálů slouží pro uložení materiálů, které uživatel potřebuje při své práci nebo které si
v průběhu své práce sám vytváří. Knihovny materiálů již byly v dřívějších verzích programu
trueSpace (soubory typu .MLB). Tyto soubory je možno do knihovny materiálu programu
trueSpace5 importovat.
Knihovna světel
Knihovna světel slouží pro uložení všech světel aktuální scény. Uložená světla, která reprezentují
výsledné osvětlení scény mohou být použita i v jiných scénách.
Knihovna kreslicích křivek
Knihovna kreslicích křivek slouží k uložení kreslicích křivek vytvářených uživatele během jeho
práce. Tyto křivky potom mohou být použity vícekrát.
Knihovna animačních křivek
Knihovna animačních křivek slouží k uložení animačních křivek vytvářených uživatelem během
jeho práce. Tyto křivky mohou být použity vícekrát pro animace a další operace s animačními
křivkami. Knihovna animačních křivek byla již v dřívějších verzích programu trueSpace. Tyto starší
knihovny animačních křivek je možno do knihovny animačních křivek programu trueSpace5.1
importovat.